Skip to main content
Green tourism golden island Krk Croatia

Turizam i otpad na Zlatnom otoku

Godišnje se na otoku Krku prikupi 20000 tona otpada, ili oko tone po svakom stalnom stanovniku otoka.

Fri, 10/16/2015 - 17:41

Način prikupljanja, odvoza i zbrinjavanja otpada na Krku je jedan od narazvijenijih u Hrvatskoj, već je danas blizu Euro-normi za 2020. godinu. Stanovnici otoka i njihovi gosti primarno odvajaju više od 45% otpada u čemu velike zasluge ima komunalno društvo koje im je to omogućilo.

Visoki standard gospodarenja otpadom ima nešto višu cijenu, ali rezultati su vidljivi u porastu turističkog prometa i brandiranju otoka kao najkvalitetnije ekološke destinacije u Hrvatskoj.

Analizirajući podatke o količinama otpada po pojedinim mjesecima možemo s velikom sigurnošću zaključiti da najmanje 50% prikupljenog otpada dolazi od povremenih stanovnika i turista. Pojačani napori u razvrstavnju otpada kod lokalnog stanovništva lako mogu biti poništeni ako se u te procese ne uključe i oni koji kod nas borave na odmoru. Od 4 milijuna noćenja koje se ostvare na otoku 80% otpada na privatni smještaj i kampove. Možemo očekivati da će hoteli i ugostiteljski objekti profesionalno razvrstati otpad i da je kod njih postotak odvajanja vrlo visok, te procjenjujemo kako se s otpadom koji ostvari ova djelatnost ispravno gospodari.

Nakon izračuna količina koju "proizvedu" stalni stanovnici te hotelijeri i ugostitelji preostaje nam još najmanje 8000 tona otpada koji će na Krku ostaviti povremeni stanovnici i turisti. Koliko je važno i kod tog dijela korisnika postići visok rezultat u odvajanju otpada možemo prikazati jednostavnim izračunom. Stalnim mjesečnim praćenjem prikupljenih količina utvrdili smo kako je za sad postotak odvajanja izvan sezone 10-tak% veći nego u sezoni.

U 2015. godini odvojit ćemo i korisno zbrinuti 45% otpada. Preostala količina od 11000 tona zauvjek će se odložiti na otočkom odlagalištu.

U ovoj godini cijena trajnog zbrinjavanja nekorisnog otpada iznosit će oko 120 kuna po toni ili ukupno cca. 1.300.000 kn.

Zašto tako jako želimo povećati udio odvajanja (što nam donosi budućnost)?

Ako ekološke efekte ne treba posebno isticati, pojasnimo financijske:

  • Zakon je propisao da se istekom 2018. godine zatvaraju sva odlagališta osim regionalnih centara za gospodarenje otpadom, te će se od tad ostali nerazvrstani otpad odvoziti na Marišćinu.
  • troškovi za prijevoz, obradu i zbrinjavanje ostalog otpada na postrojenju Marišćina povećat će cijenu zbrinjavanja za cca. 500 kn po toni.

Da smo već ove godine prikupljeni otpad morali voziti na Marišćinu troškovi poslovanja Ponikve eko otoka Krka bili bi viši za cca 5.000.000 kn.

Novi način odvoza kojim će kroz nekoliko mjeseci biti obuhvaćen znatan dio korisnika na otoku trebao bi s dodatnim naporima na edukaciji i cjenovnoj stimulaciji do 2020. ostvariti 70% odvojeno prikupljenog otpada.

I kad u kratkom roku stalni stanovnici zajedno s hotelijerima i ugostiteljima postignu najviše europske standarde i odvoje 70% otpada u primarnoj selekciji, a ostali korisnici sustignu "samo" 45% (današnji udio), ukupni postotak odvajanja ipak neće biti veći od 60%.

Što znači tih 10%?

Donosi nepotrebni dodatni trošak od 1.000.000 kn, kojeg će platiti korisnici...

Da bi to izbjegli, krenuli smo na vrijeme u stvaranje novih navika, a sve korisnike i važne čimbenike u ovom lancu uvodimo u sustav gdje preuzimanjem odgovornosti uz vrlo malo napora možemo postići željeni cilj.

Ostane li udio odvajanja kao danas, naš račun komunalnih usluga bit će znatno viši.

Eto argumentacije za odvajanje, ako već ne brinete o okolišu i ne zanima vas cirkularna ekonomija, brinite o svom novčaniku!

Odgovornost za primarnu selekciju otpada

Za postizanje visokog postotka odvojenog prikupljanja otpada potrebna su dva glavna preduvjeta:

1. visoka svijest i educiranost korisnika

2. dobra organizacija i rad komunalnih društava

Korisnici su građani - stalni i povremeni žitelji, ali i tvrtke s njihovim vlasnicima i upravama, vlasnici ugostiteljskih i trgovačkih objekata, svi turistički radnici i na kraju turisti.

Ponikve su više od 10 godina naprije pionir, a nakon toga lider u odvojenom prikupljanju otpada u Hrvatskoj. Svi korisnici na otoku Krku već godinama imaju mogućnost primarne selekcije otpada, ali je ta aktivnost do sad bila prepuštena njihovoj volji i savjesti. I dok su jedni odvajali, drugi su nerjetko nemarom poništavali trud ovih prvih.

Novim sustavom odvoza otpada "Od vrata do vrata" navika odvajanja se individualizira i onaj tko organizira odvoz odmah zna da li korisnik odvaja ili ne.

Svaki pojedinac i obitelj pažljivim razvrstavanjem može lako postići rezultat kojim će 80% otpada koji proizvede biti ponovo korišteno ili zbrinuto na način neškodljiv okolišu. Odgovornost za taj postupak je na svakom pojedincu koji želi voditi računa o budućnosti planete i svojim unucima, ali i o kućnom budžetu.

Odgovornost Ponikve je u tome da ono što odvojeno prikupimo odveze i zbrine na općekoristan način uz najmanje moguće troškove i po najvišim eko standardima.

Turistički radnici i odvajanje

Bez obzira bili kod kuće dobri "selektori" otpada ili ne, dobar dio naših turističkih radnika i iznajmljivača na svojim profesionalnim pozicijama nisu pokazali dovoljan interes za upoznavanje gostiju s načinom postupanja s otpadom na otoku Krku.

Kako objasniti činjenicu da na gotovo 550000 dolazaka gostiju ove godine u kampove i privatni smještaj nismo podjelili više od 30000 letaka namjenjenih upoznavanju gostiju s načinom odvajanja otpada, bez obzira što su leci bili pripremljeni na vrijeme i distribuirani od strane Ponikve u sve TZ, svim agencijama i kampovima koji djeluju na Krku. Naša je procjena kada bi samo kampovi prilikom prijave dijelili svakom gostu (obitelji, grupi) letak - podjelili bi više od 50000 primjeraka.

Privatni iznamljivači i odvajanje

Kad posjetite bar ili restoran, i u njemu koristite usluge, posuđe i sav nastali otpad odnosi konobar, a nitko od ugostitelja ne očekuje da se njegovi gosti brinu o ostacima i suđu. Oni svoju uslugu naplaćuju, a zbrinjavanje nastalog otpada koji uredno razvrstavaju povjeravaju komunalnom društvu. Od komunalnog društva ne očekuju da skuplja otpad sa stolova, a uslugu odvoza plaćaju skuplje od domaćinstva.

Kad odsjednete u nekom hotelu unutar usluge koju plaćate za smještaj hoteljer brine o cjelokupnom otpadu koji gost proizvede.

Zašto (srećom manji) dio naših iznajmljivača razmišlja drugačije?

Za ilustraciju citirat ćemo od riječi do riječi jednu našu iznajmljivačicu koja nam se obratila putem društvenih mreža:

"Dobar dan,

šaljem vam sliku kako moje kante izgledaju danas ujutro u 10 sati. Mislim da bi odvoz smeća trebao biti ranije i najmanje 2 puta tjedno. Znam da je ovako vama komotnije i jeftinije, ali ja nisam plaćena radit vaš posao pogotovo jer cijena vaše usluge nije promijenjena.

Trenutno mi u apartmanima borave Njemci, Švicarci i Nizozemci i ja ih ne namjeram educirat o odvajanju otpada, a isto tako neću niti ja njihov otpad odvajat... dovoljno vama  plaćam za to.

Lijepi pozdrav, ...."

Svoje komentar potkrijepila je foto materijalom, koji zorno prikazuje kako otpad koji se nalazi u kantama nije razvrstan:

Bad Example Waste Management

Tvrdnje naše korisnice pokazuju dvije stvari:

  1. da pisac poruke ne razumije što znači odvajanje otpada i da ga ne prakticira niti u svojoj obitelji;
  2. također ne razumije djelatnost komunalnog društva i njegove zadaće: prikupljanje i zbrinjavanje otpada.

Citirana korisnica je spremna ubrati naknadu za najam svojih apartmana, ali nije spremna "posljedice" najma zbrinuti na društveno prihvatljiv način.

U svojim komentarima i reagiranjima na novi način odvoza otpada iznajmljivači često postavljaju dva pitanja, na koje smo pripremili jasne odgovore:

Zar ćemo mi objašnjavati turistima što da čine s otpadom?

Naravno. Nema tko drugi, vi ste njihovi domaćini, a u tome će vam pomoći Ponikve.

Za vas smo pripremili plakate o načinu odvajanja koje ćete besplatno dobiti za svaki apartman, kao letke na 8 jezika koje možete dobiti u svojim TZ, agencijama ili izravno u Ponikvi.

Zar ćemo mi odvajati za naše goste?

Nego tko? Pa vi naplaćujete smještaj.

Ono što ne odvoje turisti sami, odvojit ćete vi.

Ponikve će obaviti svoju zadaću i odvesti s vašeg praga sav prikupljeni otpad. A on mora biti pravilno razvrstan.

Vjerojatno će se uskoro pojaviti poduzetnici koji će nuditi i naplatiti uslugu razvrstavanja otpada umjesto vlasnika smještaja, poput usluga čišćenja apartmana za goste, a do tad će domaćini brinuti o otpadu koji proizvedu njihovi gosti.

Važno je naglasiti da se uslugom razvrstavanja otpada na kućnom pragu Ponikve neće baviti, a u skoro vrijeme će korisnici koji ne budu odvajali otpad kod kuće za njegovo zbrinjavanje plaćati znatno višu cijenu od onih koji to čine.

Kako bi postigli željene rezultate u primarnom odvajanju otpada Ponikve Eko otok Krk će u naredne dvije godine u potpunosti ukloniti posude s ulica i na taj način individualizirati odvoz. Paralelno s tim razvit će se sustav koji cjenovno nagrađuje dobre "odvajače" i također cjenovno "kažnjava" one koji to ne čine.

Što se prije do kraja provede novi sustav, to bolje svima!

Bit ćemo puno sretniji mi koji uredno odvajamo svaki papirić i koricu naranče - nećemo se više osjećati blesavo zbog toga, a nestat će bahatost onih koji očekuju da o očuvanju okoliša moraju brinuti svi drugi osim njih samih.